Träffsäker kritik mot konstvärlden inifrån

I verket ”Studio practice” anställde Jonas Lund assistenter som producerade verk på löpande band. Syftet var att rikta uppmärksamhet mot en process där det är assistenterna, inte konstnären själv, som skapar verken i kommersiellt framgångsrika mästares namn
I verket ”Studio practice” anställde Jonas Lund assistenter som producerade verk på löpande band. Syftet var att rikta uppmärksamhet mot en process där det är assistenterna, inte konstnären själv, som skapar verken i kommersiellt framgångsrika mästares namn Foto: Jonas Lund

Konstnären Jonas Lund ifrågasätter i sina verk samtidens mätningshets, undersöker teknikens påverkan på samhället och konstvärldens tysta kontrakt. Lund medverkade senast i omtalade utställningen ”Electronic Superhighway (2016 – 1966)” på Whitechapel Gallery i London och ställer i sommar ut på Växjö Konsthall.

Karolina Modig
Publicerad
Annons

Jonas Lund (f. 1982) har under de senaste åren ställt ut aktivt på institutioner och gallerier runt om i Europa och USA, men utställningen på Växjö Konsthall i sommar blir hans första separatutställning i Sverige. Lund utforskar dels olika aspekter av den konstvärld han själv verkar inom och dels hur vi påverkas av den teknik som blivit vår vardag. Han skapar
sina verk utifrån data från beteendestudier inom konstvärlden, människors spontana åsikter och instinktiva bedömningsreflexer.

– Varje del av vår vardag mäts och utvärderas, antingen frivilligt och medvetet från vår sida, eller dolt bakom olika mekanismer. Mätningarna fungerar som grund och ”sanning” för en hel massa beslutsfattande. Jag vill ifrågasätta både effekten och subjektiviteten som mätningarna skapar, säger Jonas Lund.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons