RecensionTeater

SadlandMelankolin blir motkraft i uppskruvad samtid

Johanna Malm och Nils Wetterholm i ”Sadland”.
Johanna Malm och Nils Wetterholm i ”Sadland”. Foto: Julia Lindemalm

Unga människors psykiska ohälsa fokuseras i Potato Potatos nya musikal, ”Sadland”. Finns det utrymme för melankoli i det moderna samhällets leende kabarékultur?

Theresa Benér
Publicerad
Annons

Teatern är inte en naturlig spelplats för depression. Det blir smärtsamt tydligt när skådespelarna Johanna Malm och Nils Wetterholm står redo i scenens framkant med varsin mikrofon, och Johan Stohne på synten upprepade gånger spelar det uppfordrande introt från musikalen ”Cabaret”.

Inget publikfriande ”Willkommen, bienvenue” kommer ur artisterna. Bara väntan, och så kvinnans stillsamma ”Hur mår ni?”. Det blir som ett klubbslag för den unge mannen. Han vänder och vrider sig, bedyrar med brusten röst att ”det är lugnt”, allt okej. Och så bara sjunker han ner på golvet och gråter.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons