”Vi ska fortsätta ge tillbaka när vi blir större”

”Vi märkte ganska snabbt vad man prioriterar här i livet under pandemin. Ridsport, som vi jobbar med, är mer än bara en hobby”, säger Johanna Ingelsson.
”Vi märkte ganska snabbt vad man prioriterar här i livet under pandemin. Ridsport, som vi jobbar med, är mer än bara en hobby”, säger Johanna Ingelsson. Foto: Emma-Sofia Olsson

Johanna Ingelsson vill göra Equestrian Stockholm till ett av världens främsta ridvarumärken. Hon är på god väg att lyckas.

Publicerad
Johanna Ingelsson och hennes Equestrian Stockholm sponsrar och lyfter unga tjejer inom ridsporten.

Johanna Ingelsson och hennes Equestrian Stockholm sponsrar och lyfter unga tjejer inom ridsporten.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Ett signum för Equestrian Stockholm är att stötta unga tjejer inom ridsporten.

Ett signum för Equestrian Stockholm är att stötta unga tjejer inom ridsporten.

Foto: Emma-Sofia Olsson
För Equestrian Stockholm har den ökande e-handeln gynnat bolagets egen snabbväxande nätbutik.

För Equestrian Stockholm har den ökande e-handeln gynnat bolagets egen snabbväxande nätbutik.

Foto: Emma-Sofia Olsson
En förebild för Johanna Ingelsson var den första vinnaren av SvD Affärsbragd, Ida Backlund med hårförlängningsbolaget Rapunzel of Sweden.

En förebild för Johanna Ingelsson var den första vinnaren av SvD Affärsbragd, Ida Backlund med hårförlängningsbolaget Rapunzel of Sweden.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Johanna Ingelsson, grundare av Equestrian Stockholm.

Johanna Ingelsson, grundare av Equestrian Stockholm.

Foto: Emma-Sofia Olsson
”Det är verkligen en livsstil att ha häst”, säger Johanna Ingelsson, här tillsammans med danska varmblodet Lescaut.

”Det är verkligen en livsstil att ha häst”, säger Johanna Ingelsson, här tillsammans med danska varmblodet Lescaut.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Annons
Johanna Ingelsson och hennes Equestrian Stockholm sponsrar och lyfter unga tjejer inom ridsporten.

Johanna Ingelsson och hennes Equestrian Stockholm sponsrar och lyfter unga tjejer inom ridsporten.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Ett signum för Equestrian Stockholm är att stötta unga tjejer inom ridsporten.

Ett signum för Equestrian Stockholm är att stötta unga tjejer inom ridsporten.

Foto: Emma-Sofia Olsson
För Equestrian Stockholm har den ökande e-handeln gynnat bolagets egen snabbväxande nätbutik.

För Equestrian Stockholm har den ökande e-handeln gynnat bolagets egen snabbväxande nätbutik.

Foto: Emma-Sofia Olsson
En förebild för Johanna Ingelsson var den första vinnaren av SvD Affärsbragd, Ida Backlund med hårförlängningsbolaget Rapunzel of Sweden.

En förebild för Johanna Ingelsson var den första vinnaren av SvD Affärsbragd, Ida Backlund med hårförlängningsbolaget Rapunzel of Sweden.

Foto: Emma-Sofia Olsson
SvD Affärsbragd 2021 – rösta här! | SvDsvd.se

– Det är en otrolig ära för alla medarbetare i Equestrian Stockholm. Jag tror också att det kan inspirera andra unga företagare. Det drivs jag mycket av, att kunna bidra till att andra unga vågar följa sin dröm.

Det säger grundaren Johanna Ingelsson sedan ridsportföretaget Equestrian Stockholm nominerats till SvD Affärsbragd 2021.

Varför ska man rösta på dig?

– Vi har vågat tänka nytt i en annars väldigt traditionell bransch, med våra ekoprodukter, med vår nya syn på marknadsföring.

1/4
Johanna Ingelsson och hennes Equestrian Stockholm sponsrar och lyfter unga tjejer inom ridsporten.

Johanna Ingelsson och hennes Equestrian Stockholm sponsrar och lyfter unga tjejer inom ridsporten.

Foto: Emma-Sofia Olsson
2/4
Ett signum för Equestrian Stockholm är att stötta unga tjejer inom ridsporten.

Ett signum för Equestrian Stockholm är att stötta unga tjejer inom ridsporten.

Foto: Emma-Sofia Olsson
3/4
För Equestrian Stockholm har den ökande e-handeln gynnat bolagets egen snabbväxande nätbutik.

För Equestrian Stockholm har den ökande e-handeln gynnat bolagets egen snabbväxande nätbutik.

Foto: Emma-Sofia Olsson
4/4
En förebild för Johanna Ingelsson var den första vinnaren av SvD Affärsbragd, Ida Backlund med hårförlängningsbolaget Rapunzel of Sweden.

En förebild för Johanna Ingelsson var den första vinnaren av SvD Affärsbragd, Ida Backlund med hårförlängningsbolaget Rapunzel of Sweden.

Foto: Emma-Sofia Olsson

Johanna Ingelsson lyfter också fram vad som får betraktas som ett signum för Equestrian Stockholm: att stötta unga tjejer inom ridsporten. Det kan tyckas märkligt att inte fler i branschen redan gör det, med tanke på hur demografin ser ut i stallen. Men som inom så många andra idrotter går sponsringen oftast till eliten.

Annons
Annons
Johanna Ingelsson, grundare av Equestrian Stockholm.

Johanna Ingelsson, grundare av Equestrian Stockholm.

Foto: Emma-Sofia Olsson

– Just i yttersta toppen är det många män, även i Sverige, så det är oftast de som blir sponsrade och hyllade. Vi har valt att göra tvärt om, att följa unga lovande tjejer i deras resa upp inom ridsporten.

Johanna Ingelsson, 31, ser en parallell till hur hon som förhållandevis ung kvinna startade sitt företag år 2015. En förebild var den första vinnaren av SvD Affärsbragd, Ida Backlund med hårförlängningsbolaget Rapunzel of Sweden.

– Ida var någon jag såg upp till när jag var ung. I affärsvärlden lyfts ofta män i en viss ålder fram. Att då kunna se en ung kvinna, någon du kunde identifiera dig med, se upp till och följa, var viktigt, säger Johanna Ingelsson.

Johanna Ingelsson, grundare av Equestrian Stockholm. Foto: Emma-Sofia Olsson

Hennes egna råd till nya unga företagare är att ha bra människor runt omkring sig och att faktiskt våga be förebilder om hjälp. Men också att tackla motgångarna.

– För motgångar, de kommer. Det gör de för alla. Det som blir avgörande är hur du hanterar dem, och hur du går vidare.

Equestrian Stockholm har växt snabbt de senaste åren. Senaste räkenskapsåret var rekord med alla mått mätt: omsättningen dubblades på första raden och på sista raden sexfaldigades resultatet. Företagets räkenskapsår tog slut sista juni i fjol och pandemin var kännbar.

– Först var det helt normalt. Men sedan började vi se förändringar på marknaden, framför allt inom återförsäljarledet, säger Johanna Ingelsson och fortsätter:

– Sedan när folk började leva i coronakrisen, då märkte vi ganska snabbt vad man prioriterar här i livet. Ridsport, som vi jobbar med, är mer än bara en hobby. Det är verkligen en livsstil att ha häst.

Annons
Annons
”Det är verkligen en livsstil att ha häst”, säger Johanna Ingelsson, här tillsammans med danska varmblodet Lescaut.

”Det är verkligen en livsstil att ha häst”, säger Johanna Ingelsson, här tillsammans med danska varmblodet Lescaut.

Foto: Emma-Sofia Olsson

På sätt och vis hade Johanna Ingelsson och hennes bolag kanske lite tur. Få verksamheter är så coronaanpassade som ridsport. Människan är med djur, ute i naturen, och rider var och en.

För Equestrian Stockholm har dessutom den ökande e-handeln gynnat bolagets egen snabbväxande nätbutik.

Nuvarande räkenskapsår ser också ut att bli positivt.

– Som det ser ut nu kommer vi fortsatt växa i snabb takt och med ett positivt resultat som vi även gjorde förra året. Prognosen pekar på en omsättningsökning på cirka 70–75 procent.

”Det är verkligen en livsstil att ha häst”, säger Johanna Ingelsson, här tillsammans med danska varmblodet Lescaut. Foto: Emma-Sofia Olsson

Johanna Ingelsson lyfter fram medarbetarna som en faktor till att bolaget kunnat slå sig in och växa på en mogen marknad. En annan är själva produkterna: ridkläder och utrustning, som träffat rätt i design, material och kvalitet. Nytänkandet inom marknadsföringen har också varit oerhört betydelsefull, där Instagram är Equestrian Stockholms viktigaste kanal.

– Vi gick ganska snabbt om väldigt stora aktörer inom ridsporten där.

Hur bibehåller du entreprenörsandan i bolaget?

– Det som kanske kännetecknar oss är drivet och att människor som jobbar hos oss kan vara med att påverka. Vi är inte så fasta ännu i våra strukturer. Det tror jag är väldigt typiskt för entreprenörsbolag.

Vad har du för mål med Equestrian Stockholm?

– Att vi ska bli ett av de främsta ridvarumärkena i världen. Att vi ska fortsätta jobba med ekomaterial och stötta unga tjejer, att fortsätta att ge tillbaka även när vi blir större.

SvD Affärsbragd 2021 – rösta här! | SvDsvd.se
Annons
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons