Ikonen är tillbaka med stor karisma
Vi provkör ett stycke bilhistoria. För första gången sedan 1948 uppdaterar Land Rover brittiska ikonen Defender – en bil lika helig som David Attenborough. Är terrängdugligheten kvar eller har entusiasternas farhågor om att den förvandlats till en lyxsuv besannats?
Vad är bättre reklam för återkomsten av Defender än att göra extrema stunttrick i nya James Bond-filmen? No time to die skulle ha gått upp på bioduken i april men coronapandemin kom i vägen och sedan dess har man skjutit upp premiären två gånger. I filmen ser man helsvarta exemplar av den brittiska terrängvagnen komma flygandes genom luften för att offras i lerig terräng – dyrt men ack så snyggt och välplacerat.
Jag vet inte om det bara är jag men fordon av den här kalibern får mig att vilja smita från E4:an och styra mot tundra, stäpp och savann. Med det sagt hivar jag mig upp bakom ratten, här sitter man så högt att man ser ner i kupén på andra bilar.
Som fordon betraktat befinner Defender sig högst upp i näringskedjan tillsammans med jämlikar som Mercedes Geländewagen och Jeep Wrangler. De äter trottoarkanter, gräs, sand, grus, snö, sten, och lera som snacks.