RecensionTeater

Macbeth – making a murdererMacbeth mördar i groteskt kul samtidssatir

Gustav Berg och Cecilia Borssén i rollerna som Macbeth och Lady Macbeth.
Gustav Berg och Cecilia Borssén i rollerna som Macbeth och Lady Macbeth. Foto: Micke Sandström

Drabbande spelglädje genomlyser Helle Rossings fullödigt teatrala omtolkning av ”Macbeth”. Kollegor mördar och mördas i en träffsäker och grotesk bild av nutidens konkurrenskultur.

Theresa Benér
Publicerad
Annons

Mot slutet av Helle Rossings rusigt dekonstruerade Macbethmassaker flyr en halvnaken Gustav Berg ut till publiken och säger att han inte vill vara med längre. Kollegorna på scen springer efter och vill dra in honom för att slutgiltigt gängmörda hans rollfigur. De trodde ändå inte så mycket på Gustav som Macbeth, säger de. Troligen hade Tobias Borvin gjort det bättre, men han fick ju bara spela den olycksalige arbetskamraten Banquo.

Scenen är betecknande för denna akut nutida farstolkning av Shakespeares tragedi. För det handlar om konkurrens. Till döds. Om vem som är mest lämpad att vara kung i det multinationella företaget Dusinante, kung på scen och i medierna, ja kung i sitt eget psyke och ta sig samman med en dos mindfulness när det kniper.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons