ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Så vässar du besöket på verkstaden

När felet har ringats in ska du få ett kostnadsförslag. Är det en ungefärlig prisuppgift så får den överskridas med max 15 procent.
När felet har ringats in ska du få ett kostnadsförslag. Är det en ungefärlig prisuppgift så får den överskridas med max 15 procent. Foto: Nora Lorek/TT

Något är fel – men vad? Att köra bilen till verkstaden är jobbigt. Oron för vad det ska kosta gör att man kanske glömmer att ställa de rätta frågorna. Så här slipper du obehagliga överraskningar.

Anna Björe
Publicerad

Förr i tiden kunde den händige ofta laga sin bil själv. Men moderna bilar är komplexa. Numera krävs datorer för att felsöka och när det börjar lysa lampor på panelen är det verkstaden som gäller.

Men hur ska besöket bli så smärtfritt som möjligt, så att bilen fungerar som den ska igen och till rätt pris? Alla kommer inte glada hem från verkstan, det visar klagomål som hamnar hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).

Laddar…