S: Kostnaden för rustad Roslagsbana skenar

Roslagsbanan kan bli för kollektivtrafiken det som Nya Karolinska Solna är för sjukvården; en för dyr gökunge, skriver författarna.
Roslagsbanan kan bli för kollektivtrafiken det som Nya Karolinska Solna är för sjukvården; en för dyr gökunge, skriver författarna. Foto: Tomas Oneborg

Vi är i grunden positiva till en upprustning av Roslags­banan, men det finns en gräns för hur mycket av skatte­betalarnas pengar som kan läggas på den. Vi kräver att Alliansen redo­visar hur de ska finansiera de 1,5 miljarder kronor i fördyringar – totalt närmare 10 miljarder – som Roslagsbanan kommer att kosta, skriver flera S-politiker gemensamt.

Uppdaterad
Publicerad
Annons

I dag väntas landstingsmoderaterna fatta ­beslut om att skjuta till 1,5 miljarder ytter­ligare till renovering av Roslagsbanan. ­Pengar som landstinget inte har, och som därför kommer leda till att andra mer angelägna inve­steringar inte blir av. Moderaterna i landstinget slösar med stockholmarnas pengar. I stället för att överinvestera i en redan upprustad lokalbana borde pengarna användas där de gör verklig nytta för kollektivtrafiken och länets invånare.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons