ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

"Webbutiken är det nya skyltfönstret"

Allt fler köper klappar på nätet, visar siffror från Nets, som tillhandahåller betalningslösningar.
Allt fler köper klappar på nätet, visar siffror från Nets, som tillhandahåller betalningslösningar. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix/TT

Designa din egen sko. Eller provsov madrassen i butiken.

I en allt mer digitaliserad värld är upplevelsen A och O för att locka kunden till den fysiska butiken, säger en e-handelsexpert.

Tobias Österberg/TT
Uppdaterad
Publicerad

Svenskarna handlar allt mer på nätet. Och julklappar är inget undantag. Enligt siffror från företaget Nets som tillhandahåller betalningslösningar minskade handeln i fysiska butiker med cirka fyra procent i omsättning i december jämfört med samma period föregående år. Samtidigt ökade näthandeln med 14 procent i antal transaktioner hos svenska e-handelsföretag.

– Vi befinner oss mitt i en omvandlingstid där vi konsumenter går i framkant och butikerna har svårt att hänga med, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs.

Laddar…