Hela världen ryms i hyllorna på Galerie Nordenhake
”Även om installationen framstår som en ytterst intellektuell, cerebral konstruktion, ligger dess styrka i det poetiska och känslomässiga”, skriver Håkan Nilsson om Meriç Algüns nya utställning.
I vardagsspråket används ”världen” ofta som referenspunkt vilken antingen tjänar till att visa detaljens obetydlighet (det var väl inte hela världen) eller för att just beskriva hur viktigt något faktiskt är (du är hela världen för mig). I Meriç Algüns installation på Galerie Nordenhake fyller världen bägge dessa funktioner: den fungerar både som ett slags korrelat till detaljerna och som en ofattbar storhet.
På Galerie Nordenhake representerar sektionerna i ett magnifikt hyllsystem världens kontinenter. Hyllorna utgör tillsammans en rektangulär form som omgärdar ett inre, onåbart rum, också tänkbart som havet. På hyllplanen har Meriç Algün placerat allehanda föremål. En animation, som visar kontinentalplattornas förflyttning sedan urtiden, samexisterar med bland annat böcker, ormbunkar, äpplen, en burk med honung och ett vykort med Auguste Rodins skulptur ”Kyssen”.