Uppgörelse med svensk kolonialhistoria

Foto: Nordisk film

”Sameblod” har mötts av strålande recensioner i Venedig. Jan Lumholdt träffar filmens skådespelare och regissör som tycker att titeln provocerar – på ett bra sätt.

Publicerad
Lene Cecilia Sparrok som Ella Marja.

Lene Cecilia Sparrok som Ella Marja.

Foto: Nordisk film
Amanda Kernell.

Amanda Kernell.

Foto: Petrus Sj vik
Annons

”Sameblod” ser ut som en omedelbar festivalhit. Screen International kallar den ”en övertygande långfilmsdebut […] med skickligt skapade och stillsamt förkrossande ögonblick”. The Hollywood Reporter och Variety är likaledes imponerade; ”ljuvligt uttolkad” och ”omskakande men behagligt osentimental” är bara några entusiastiska reaktioner på denna uppgörelse med skandinavisk kolonialhistoria som också finstämt skildrar en flicka som snart ska bli kvinna, det som på välvald engelska kallas coming of age. Samtliga dessa branschtidningsjättar förutspår ett gott fortsatt liv för ”Sameblod”.

– Jätteroligt, säger regissören Amanda Kernell och fortsätter:

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons