Volvo satsar på el och säljer bara digitalt

Volvos nya affärsstrategi är en uppdatering från en tidigare målsättning att hälften av bilflottan 2025 ska vara rena elbilar och övriga så kallade hybridvarianter.
Volvos nya affärsstrategi är en uppdatering från en tidigare målsättning att hälften av bilflottan 2025 ska vara rena elbilar och övriga så kallade hybridvarianter. Foto: Gustaf Månsson

Volvo Cars digitaliserar hela sin försäljning. Framöver ska bolaget bara sälja elbilar och allt ska handlas via nätet. Det blir en stor omställning även för återförsäljarna. Fast de tröstar sig med att de ändå tjänar mest pengar på service.

Tomas Augustsson, Johan Carlström
Publicerad
Annons

Volvo Cars ställer om rejält. Från 2030 ska bolaget bara sälja elbilar och helt sluta med förbränningsmotorer. Dessutom går bolaget över till att bara sälja elbilarna digitalt, via sin egen webbplats. Det är en stor förändring mot i dag när nya bilar mest säljs via bilhandeln.

Enligt Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, beror beslutet att framöver bara sälja elbilar på att intresset för eldrift ökat snabbt.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons