RecensionNya romaner

Vivek Ojis död”En skimrande pärla”: hjärtslitande queerkärlek

Akwaeke Emezi (född 1987) växte upp i Aba i Nigeria med en nigeriansk far och en mor från Malaysia. Debutromanen ”Sötvatten” produceras nu som tv-serie.
Akwaeke Emezi (född 1987) växte upp i Aba i Nigeria med en nigeriansk far och en mor från Malaysia. Debutromanen ”Sötvatten” produceras nu som tv-serie. Foto: Akwaeke Emezi

Smärtsamt och vackert om en ung, queer nigeriansk man – trots romanens mörker och fasor vill Therese Eriksson aldrig lämna Vivek Ojis värld.

Publicerad
Annons

”Graven var en röd gäspning i marken; högen med jord bredvid den såg ut som Chikas hud”, skriver Akwaeke Emezi mot slutet av sin roman ”Vivek Ojis död”, och det är en mening som jag går och tänker på länge efter läsningen. För att den adderar en märklig känsla av nonchalans mitt i det oerhörda – att, som Chika, tvingas begrava sitt barn –, men också för formuleringen som sådan; graven en röd gäspning i marken. I en roman där de poetiska utsvävningarna annars är få, sticker den ut som en skimrande pärla, det är en bild som som omedelbart får fäste. Det går inte att glömma Vivek Ojis död och begravning.

Det kan verka som att jag går händelserna i förväg, men att Vivek är död är den premiss för boken som ju också finns i titeln. Akwaeke Emezis roman handlar om allt det som leder fram till att Viveks föräldrar en dag hittar sin sons döda kropp utanför hemmet sydöstra Nigeria, insvept i ett färggrant tyg. Den historien vecklas ut bit för bit, när döden redan är ett faktum, med hjälp av tre olika berättarperspektiv; Viveks eget vittnesmål, hans kusin Ositas berättelse och den allvetande berättarrösten. Sammantaget utvecklar det sig till en både smärtsam och vacker berättelse om kärlek och utanförskap, om hemligheter och om vild längtan efter att få vara den man är i ett samhälle som förnekar vissa människors existensberättigande.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons