Recension

The MisfitsStarka bilder i Backas berättelse om källarhål

Maria Hedborg, Ove Wolf, Ramtin Parvaneh, Josefin Neldén, Ibrahim Faal, Nemanja Stojanovic, Ylva Gallon, Gunilla Johansson, Anna Harling och Hannah Alem Davidson i ”The Misfits”.
Maria Hedborg, Ove Wolf, Ramtin Parvaneh, Josefin Neldén, Ibrahim Faal, Nemanja Stojanovic, Ylva Gallon, Gunilla Johansson, Anna Harling och Hannah Alem Davidson i ”The Misfits”. Foto: Ola Kjelbye

Backa Teater spelar ”The Misfits”, en mycket lokal och mycket europeisk berättelse inspirerad av Dostojevskij. Många bilder etsar sig fast, skriver SvD:s Sara Granath.

Sara Granath
Publicerad
Annons

Teater är mer än sina delar och ibland lyfter helheten högre än taket i skön förening med publiken. Så är det när Backa Teater efter 38 års verksamhet ger ”The Misfits”, en mycket lokal och mycket europeisk berättelse om de missanpassade. Det hela utspelar sig i en naken och anpassningsbar kub, där dörrar öppnas på glänt eller på vid gavel, eller sluter sig som i ett fängelse.

Allt börjar mycket sakligt med Maria Hedborgs redogörelse för teaterns födelse ur en stark vilja att nå ut till unga människor, världens missanpassade. Ulf Dohlsten ger det marxist-leninistiska perspektivet på verksamheten och talar om kravet att förändra världen. Det låter strängt, men poesin finns också med när han minns, och kliver in i en gammal succé, ”Historien om en häst”.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons