RecensionTeater
Undergångsvision som litar till komiken
Mörk medeltid och grotesk komik ramar in Jens Ohlins träffande undergångssaga på Folkteatern i Göteborg. En visuell uppsättning som berättar om människors hållningar i vår egen oroliga tid.
”Quasimodo” på Folkteaterns stora scen i Göteborg är en skruvad moralitet utan sensmoral. I Jens Ohlins nyskrivna scenberättelse visas i en skrattspegel vilsna existenser som famlar efter något att hålla sig till när jorden kanske håller på att gå under. Med fyra veckors tidsfrist är det väl lika bra att ge sig livet hän eller? Ska tiden istället användas till att göra bot och bättring? Kanske är profetiorna falska?
Victor Hugos puckelryggiga hittebarn ur ”Ringaren i Notre Dame” (1831) har placerats i en ny och dysfunktionell familj men fortfarande med en kyrkans man som överhuvud. Kvar från romanen finns också katedralen och den gotiska 1400-talsmiljön. Quasimodos puckel är en outvecklad tvilling som delger familjen sina uppenbarelser om Guds straff.