Superplanet rymmer 12 gånger mer än de som hjälpte Sverige
I kampen mot de svenska skogsbränderna har vi förlitat oss på och haft god hjälp av italienska och franska brandplan. Men de är små i förhållande till de jättar som används i bland annat USA för att släcka skogsbränder.
Det kanadensiska amfibieflygplanet Bombardier 415 som nu bekämpar bränderna i Sverige, tidigare känd under namnet Canadair CL-415, gjorde sin jungfruflygning 1993 och är en vidareutveckling av det äldre flygplanet CL-215. Det har kommit att bli ett mycket populärt flygplan för bekämpning av bränder och har levererats till Frankrike, Italien, Kanada, Kroatien, Grekland och Spanien. Sverige använde även flygplanet på prov under 90-talet, med goda resultat, men det köptes aldrig in, enligt, TT.
Inuti flygkroppen finns fyra vattentankar med en total kapacitet på 6 137 liter. På undersidan av flygplanet sitter anordningar för att ta upp vatten enbart med hjälp av flygplanets fart, vilket tar tolv sekunder och kräver en sträcka på drygt 400 meter. Vid brandbekämpning kan flygplanet flyga i upp till tre timmar.