Livet som en uppskjuten avrättning

”Självporträtt”, Alingsås 1941-42, olja på duk.
”Självporträtt”, Alingsås 1941-42, olja på duk. Foto: Eva Björkman/Uppsala konstmuseum

De flesta känner honom som författare, men Peter Weiss var också bildkonstnär. I sina målningar, teckningar, collage och filmer brottades han ständigt med människans grymhet. Nu visas konsten i Uppsala.

Publicerad
”Självporträtt mellan död och syster”, 1935.

”Självporträtt mellan död och syster”, 1935.

Foto: Mikael Sylwan
”Den stora världsteatern”, 1937, olja på pannå.

”Den stora världsteatern”, 1937, olja på pannå.

Foto: Foto: Moderna Museet / Åsa Lundén
”Potatisätarna”, olja på duk, 1942.

”Potatisätarna”, olja på duk, 1942.

Foto: Eva Björkman/Uppsala konstmuseum
”Gårdfarihandlaren”, 1940.

”Gårdfarihandlaren”, 1940.

Foto: Mikael Sylwan
”Människor på spårvagn I”

”Människor på spårvagn I”

Foto: Eva Björkman/Uppsala konstmuseum
”Människor på spårvagn II”, olja på trä, 1934.

”Människor på spårvagn II”, olja på trä, 1934.

Foto: Eva Björkman/Uppsala konstmuseum
”Snäckan”, olja på duk, 1944.

”Snäckan”, olja på duk, 1944.

Foto: Eva Björkman/Uppsala konstmuseum
Annons

Det ”besvärliga arbetet med kulturen tar aldrig slut, lika litet som plågan och pinan som det strävar efter att avhjälpa”. Orden är den tyske författaren W G Sebalds, ur en briljant essä – ”Hjärtats förkrosselse” – om minne och grymhet i Peter Weiss verk.

Dramatiker och författare. Experimentell filmare, regissör, illustratör och målare, Peter Weiss var allt samtidigt. Den 8 november skulle han ha fyllt 100 år. Uppsala konstmuseum uppmärksammar honom som bildkonstnär i en viktig utställning. Ett sextiotal verk – målningar, teckningar, collage och svart-vita experimentfilmer – visas.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons