ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Utmanaren på Östersjön: ”Åland i nyckelposition”

Fartygen byggs på ett kinesiskt varv och ska levereras i slutet av 2023.
Fartygen byggs på ett kinesiskt varv och ska levereras i slutet av 2023. Foto: Pressbild

Östersjötrafiken är i gungning efter pandemin. Då växlar det italienskägda rederiet Finnlines upp med två nya fartyg. ”Vi blir en konkurrent till Tallink Silja och Viking Line i trafiken via Åland”, säger vd Tom Pippingsköld.

Fredrik Häggman
Publicerad

Finska Finnlines är i huvudsak känt som ett fraktrederi. Men nu flyttar det numera italienskägda bolaget fram sina positioner i passagerartrafiken mellan Finland och Sverige. Nästa år sätter rederiet in två nya fartyg – Finnsirius och Finncanopus – på rutten mellan Kapellskär och Nådendal strax utanför Åbo.

Finnlines har trafikerat rutten sedan 1997, men enbart för resenärer med fordon. Nu fördubblas passagerarkapaciteten, till 1 100 per fartyg, samtidigt som det blir möjligt för passagerare till fots att åka med.

Laddar…