RecensionKonserter
Grattis Berwaldhallen – och svenska folket!
När Berwaldhallen fyller 40 år firar man med pukor och trumpeter och ett stänk av allvar, konstaterar SvD:s kritiker.
Att hela Sverige har en egen konsertsal som finns digitalt tillgänglig är förstås något att fira – men utan att för den skull glömma musikens förmåga att härbärgera både allvar och glädje. Torsdagskvällens festkonsert gjorde just detta, och knöt an till invigningen 1979 genom att inleda med Ingvar Lidholms stiligt modernistiska fanfar för fyra trumpeter och orkester.
Tobias Broströms nya dubbelkonsert för två trumpeter, ”Nigredo: Dark night of the soul” (2019) blev en naturlig fortsättning på Lidholms signal. Men konserten anspelar precis som Broströms första trumpetkonsert ”Lucernaris” (2009) på övergångsriter från mörker till ljus. Det är ett udda verk som inte stryker medhårs: Broström fyller ”Nigredo” med själslig rastlöshet. Två ekvilibristiska trumpetsolister – Håkan Hardenberger och Jeroen Berwaerts – skuggar varandra, vilket påminner om ”Lucernaris”, men i det förra verket utnyttjades istället live-elektronik.