Högt kilopris när Alpine gör exklusiv comeback

Alpine A110 Légende är visserligen oförskämt rolig att köra men gör sig kanske bäst som samlarobjekt. Det finns bara 300 exemplar, i hela världen.
Alpine A110 Légende är visserligen oförskämt rolig att köra men gör sig kanske bäst som samlarobjekt. Det finns bara 300 exemplar, i hela världen. Foto: Anders Wiklund/TT

Det legendariska franska sportbilsmärket Alpine är tillbaka, med den passande beteckningen A110 Légende. Det är dags att damma av redaktionens rallyhjälm och dra iväg. Fast lite försiktigt förstås – det finns bara 300 exemplar av bilen i hela världen.

Publicerad
Startknappen sitter på mittkonsolen och trycker du på den två gånger så får du växla bilen manuellt med paddlarna vid ratten.

Startknappen sitter på mittkonsolen och trycker du på den två gånger så får du växla bilen manuellt med paddlarna vid ratten.

Foto: Anders Wiklund/TT
Hastighetsmätaren är graderad till 300 kilometer i timmen. Riktigt så fort går den nu inte, men i alla fall över 250.

Hastighetsmätaren är graderad till 300 kilometer i timmen. Riktigt så fort går den nu inte, men i alla fall över 250.

Foto: Anders Wiklund/TT
Alpine rymmer bara två sittplatser, men där sitter man å andra sidan kungligt.

Alpine rymmer bara två sittplatser, men där sitter man å andra sidan kungligt.

Foto: Anders Wiklund/TT
Förarplats för en sann bilentusiast.

Förarplats för en sann bilentusiast.

Foto: Anders Wiklund/TT
Ser man bilen bakifrån ska man nog vara Alpine-expert för att kunna skilja Légende från en ”vanlig” A110. Ett tips är att titta på baklyktorna.

Ser man bilen bakifrån ska man nog vara Alpine-expert för att kunna skilja Légende från en ”vanlig” A110. Ett tips är att titta på baklyktorna.

Foto: Anders Wiklund/TT
Det är ingen bil för långresor med bagage. Inte ens fotografens väska fick plats.

Det är ingen bil för långresor med bagage. Inte ens fotografens väska fick plats.

Foto: Anders Wiklund/TT
Eftersom motorn sitter där baksätet skulle ha varit finns det en liten ”frunk” där fram.

Eftersom motorn sitter där baksätet skulle ha varit finns det en liten ”frunk” där fram.

Foto: Anders Wiklund/TT
Det finns bara 300 exemplar av Alpine A110 Légende. Alla numrerade, som konstverk. Testbilen har nummer 098.

Det finns bara 300 exemplar av Alpine A110 Légende. Alla numrerade, som konstverk. Testbilen har nummer 098.

Foto: Anders Wiklund/TT
Porsche 718 Cayman

Porsche 718 Cayman

Foto: TT NYHETSBYRÅN
Tesla Model 3

Tesla Model 3

Foto: TT NYHETSBYRÅN
Annons

Grunden till bilmärket Alpine lades av Jean Rédélé för snart 70 år sedan, en bilentusiast från Dieppe med högtflygande planer och van vid höga farter – till yrket var han nämligen stridspilot.

Året var 1955 och tillverkningen var småskalig. Men 1973 tog Renault över aktiemajoriteten i företaget. Alpine hade ett par år tidigare sensationellt vunnit Rally Monte Carlo med svensken Ove ”Påven” Andersson vid ratten, och därmed satt märket på världskartan.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons