Nya blandningar - bästa kryddan

Nya kryddblandningar som har tagits fram i laboratorieliknande kryddbarer. Livsmedelsföretag som insett att fantasifulla och beroendeframkallande kryddmixar kan ge trogna kunder. Kryddor är hetare än någonsin.

Publicerad
Intresset för att blanda kryddor för att få fram unika smaker växer.

Intresset för att blanda kryddor för att få fram unika smaker växer.

Foto: JUREK HOLTZER
Annons
Intresset för att blanda kryddor för att få fram unika smaker växer.

Intresset för att blanda kryddor för att få fram unika smaker växer.

Foto: JUREK HOLTZER
Intresset för att blanda kryddor för att få fram unika smaker växer. Foto: JUREK HOLTZER

Intresset för kryddor har växt de senaste åren och det knoppar nu av sig i form av kryddbarer och olika typer av specialkryddor. Och i USA jagar livsmedelsjättarna lojala kunder med hjälp av chilivässade makaroner och pepparstinna snacks.

Kryddor har fått ett uppsving i jakten på nya smakupplevelser och det går att rabbla exempel på detta: Kryddprovningar är en växande nisch. Allt fler hemmabagare förhöjer smaken på sina kreationer med chilisocker eller kak- och dessertkryddan ”Orientens divan”, en mix av kakaobönor, rostat vallmofrö, dadelpulver, kaffeersättning, kardemumma, muskot och kryddnejlika.

Amatörkockar lyfter pepparstekar till nya smaknivåer med årgångspeppar från tigerreservatet Lake Periyar i Kerala, Indien. Och curryälskare gläds åt att kunna välja mellan ett tjugotal varianter från karibiska, indiska och thailändska kök där den gula kryddblandningen kan vara allt från mild till fruktig eller chocka smaklökarna med en intensiv hetta.

Annons
Annons

Kryddvurmen lägrar sig också över frukostborden där gröt och yoghurt piggas upp med en ekologisk mix av kanel, gurkmeja, kardemumma och ingefära. ”Morning Wellness”, som kryddan heter, förväntas ge en hälsosam start på dagen liksom ”Frukostkrydda”, en mix av vanilj, kardemumma och kanel.

– Kryddmixens hälsoeffekt är inte så lätt att bevisa. Men vi vet att många kryddor innehåller antioxidanter och andra ämnen som antas vara bra för hälsan, säger Daniel Ginman, delägare i Gourmeco AB, som importerar kryddor under varumärket Spicemaster.

Han har arbetat inom livsmedelsbranschen i 25 år och ser ett växande intresse för rena, tillsatsfria kryddor. Framför allt hos dem som lagar mat från grunden och gärna rör om i grytan med nya smaker.

– Många traditionella kryddor innehåller salt, konserveringsämnen och andra tillsatser. Där finns ett hål att fylla. Vi siktar in oss på ekologiska, tillsatsfria kryddor av hög kvalitet. Tanken är att hålla sortimentet levande och ersätta de kryddor som konsumenterna inte accepterar med nya.

Bland nykomlingarna märks även Vios kryddbar i Stockholm, som uppdaterat forna tiders kryddbodar till ett modernt labb. Kryddor och kryddblandningar ligger under stora glaskupor, som man kan lyfta, känna doften av kryddorna och provsmaka. I utbudet märks färska, torkade och mixade kryddor på burk och i lösvikt. En flirt med alla som gärna sätter sitt personliga smakavtryck på maten eller testar nya smaker.

– Många tycker att det är kul att få lukta på kryddorna. Det sätter i gång alla sinnen och gör det lätt att prata om olika smaker och dofter, säger Paulin Mellgren, som driver Vios kryddbar tillsammans med maken Tomas Mellgren.

Annons
Annons

Kryddorna köps in från små producenter och importörer och mixas och matchas av en kock utifrån kundernas frågor och önskemål. Populärast just nu är BBQ vitlök och enbär, som förhöjer smaken på nötkött, fet fisk och lamm. Det rökiga Chipotlesaltet har också hög trendfaktor, men även klassiker som svartpeppar säljer bra.

– Många känner skillnad på vår svartpeppar och den i vanliga butiker och säger att vår är mer smakrik. Svartpeppar är dyrt i inköp och blandas därför ibland ut med annat. Vi säljer den även i lösvikt om man vill ha mindre mängder, säger Paulin Mellgren, och tillägger:

– Det roliga är att göra egna blandningar och ha koll på vad de innehåller. Många kommer tillbaka och köper kryddor i present till sina vänner. Det är svårt att misslyckas i köket om man använder en färdig kryddmix och kul att få göra egna.

Kryddor är också heta i livsmedelsbranschen, inte minst i USA där matjättarna Kraft, General Mills och Nestlé satsar på intensiv och kryddig hetta. Mesiga makaroner och smaklösa ostar dressas om med chili och habanero och tonfisken på burk piggas upp med jalapeño eller chipotle. Kryddningen styrs av kunskapen om att chili stimulerar frisättningen av endorfiner, kroppens eget morfin, som triggar i gång känslan av välbefinnande och gör att vi känner oss nöjda och belåtna efter maten.

– Den upplevelsen kan göra att kunderna blir mer lojala mot produkten och varumärket, säger Krista Lorio, senior manager vid General Mills, till Wall Street Journal.

Hemmakockarna är med andra ord inte ensamma om att surfa på kryddvågen. Men till skillnad mot livsmedelsjättarna gillrar de bara nya smakfällor för sig själva.

Anna-Britta Ståhl

Annons
Annons
Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons