En prisvinnande Hot Rod

Det är lätt att tro att det är en veteranbil som Leif Hellström har, men faktum är att det mesta på bilen är relativt nytt. En titt under motorhuven avslöjar en Chevrolet Camaro-V8 med 300 hästkrafter från 1986. Den skinande blanka karossen är gjord i plast.

Publicerad
Leif Hellström och hans B-Ford Roadster.

Leif Hellström och hans B-Ford Roadster.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Leif Hellström och hans B-Ford Roadster.

Leif Hellström och hans B-Ford Roadster.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Leif Hellström och hans B-Ford Roadster.

Leif Hellström och hans B-Ford Roadster.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Leif Hellström och hans B-Ford Roadster.

Leif Hellström och hans B-Ford Roadster.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Leif Hellström och hans B-Ford Roadster.

Leif Hellström och hans B-Ford Roadster.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

Det enda som är original på B-Forden från 1932 är de stora runda framlamporna och den ståtliga grillen. Det är med andra ord en Hot Rod – en ombyggd amerikansk veteranbil – vi talar om. Det finns flera förklaringar till hur Hot Rod-kulturen uppstod. Svenska Wikipedia berättar historien om amerikanska soldater som kom tillbaka till USA efter andra världskriget och hade de snabba, nätta, europeiska sportbilar på näthinnan. Väl hemma väntade de betydligt klumpigare, tidiga, Ford-modellerna. Lösningen blev att skala av och bygga om. På de amerikanska sajterna lyser däremot förklaringen om avundsjuka soldater med sin frånvaro.

– Är det din bil?, frågan en förbipasserande kvinna entusiastiskt och Leif Hellström nickar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons