Alkobommarna är här för att stanna

Sverige har länge varit ett föregångsland när det kommer till trafiksäkerhet. Arbetet med nollvisionen, att ingen ska dö eller skadas för livet i trafiken, har präglat transportpolitiken i snart tjugo år. För att vi ska fortsätta vara ledande på detta viktiga område krävs nya och effektiva åtgärder. En sådan åtgärd är alkobommar i våra  stora färjehamnar, skriver Anna Johansson (S) och Karin Svensson Smith (MP).

Publicerad
I augusti 2013 invigdes testet med alkobommar vid Stenaterminalen i Göteborg där bland andra yrkesförare testas när de rullar ut från färjeterminalen.

I augusti 2013 invigdes testet med alkobommar vid Stenaterminalen i Göteborg där bland andra yrkesförare testas när de rullar ut från färjeterminalen.

Foto: ADAM IHSE/TT
I augusti 2013 invigdes testet med alkobommar vid Stenaterminalen i Göteborg. Invigde gjorde dåvarande infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

I augusti 2013 invigdes testet med alkobommar vid Stenaterminalen i Göteborg. Invigde gjorde dåvarande infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Foto: ADAM IHSE/TT
Annons

Trots ett framgångsrikt trafiksäkerhetsarbete i Sverige är rattfylleriet fortfarande ett stort problem. Olycksrisken för en alkoholpåverkad förare är ungefär 100 gånger större än för en nykter förare. Varje år dör omkring 70 personer i alkoholrelaterade trafikolyckor i Sverige.  Det är 70 personer för mycket. Svenska vägar behöver bli säkrare och rattfylleriet måste minska. Därför behövs alkobommar.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons