Recension

BlackoutUpp på toppen igen

“Executive producer: Britney Spears” står det tryckt bak på skivans omslag; information som, med tanke på de senaste årens rapporter om Spears urspårade privatliv, inte känns alltför lugnande.

Publicerad
Med albumet Blackout ställer artisten Britney Spears sig åter igen i rampljuset och låter den omsusade ­privatpersonen hamna i bakgrunden, skriver SvD:s Kristin Lundell.

Med albumet Blackout ställer artisten Britney Spears sig åter igen i rampljuset och låter den omsusade ­privatpersonen hamna i bakgrunden, skriver SvD:s Kristin Lundell.

Foto: ELLEN VON UNWERTH
Annons

Sedan den nu 25-åriga tvåbarnsmamman från Louisiana tog ett sabbatsår från musiken har tidningarna svämmat över av artiklar om hennes äktenskap, stormiga skilsmässa, intensiva skräpmatsfrossande, in-och-ut-besök på avvänjningskliniker och dramatiska vårdnadstvister. Tjejen som tonåring utsågs till Madonnas efterträdare, och som verkar ha tagit det väl bokstavligt när Madonna i deras duett Me against the music sjöng ”c’mon Britney lose control”, har på tre år gått från popprinsessa till trailer park mom, som amerikanska skvallertidningar elakt dubbat henne till.

Men när det nu, fyra år efter senaste skivan In the zone, är dags för henne att ge ut sitt femte album är givetvis den stora frågan: kommer Britney kunna vinna tillbaka sin topposition inom popvärlden? Inför det stora eldprovsprojektet har bland andra Neptunes, Nate Hills (som jobbat med Nelly Furtado) och svenska producenterna Bloodshy & Avant, med hjälp av Robyn och Klas Åhlund, ryckt ut för att hjälpa Britney. Och visst är det en fortsättning i rätt riktning som tar sin form på Blackout.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons