Svensken frossar i påskgodis
Påskledighet innebär godisfrosseri. Den nordiska marknaden värderas till runt 35 miljarder kronor - och det är svensken som äter allra mest i hela Europa. Men alla vet inte vad vi faktiskt stoppar i oss.
Sedan 1960 har godiskonsumtionen tredubblats, enligt siffror från Jordbruksverket. Nu äter vi mellan 16 och 17 kilo godis per person och år. Och nu över påsk proppar vi i oss runt en femtedel av årsransonen av lösviktsgodis.
Påsken är oerhört viktig för godistillverkarna. Candyking kan trösta sig efter den havererade börsnoteringen med att bolaget i alla fall säljer 4000 ton godis under påskhelgen, bara i Sverige. En femtedel av försäljningen på en enda helg. Populärast hos Candykings lösviktsgodis Karamellkungen är stora colanappar, lysmelk och geléhallon. Även vingummi, bubblizz och punchpraliner finns med på topplistan.