ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Svensken frossar i påskgodis

Påskledighet innebär godisfrosseri. Den nordiska marknaden värderas till runt 35 miljarder kronor - och det är svensken som äter allra mest i hela Europa. Men alla vet inte vad vi faktiskt stoppar i oss.

Frida Sundkvist
Publicerad

Sedan 1960 har godiskonsumtionen tredubblats, enligt siffror från Jordbruksverket. Nu äter vi mellan 16 och 17 kilo godis per person och år. Och nu över påsk proppar vi i oss runt en femtedel av årsransonen av lösviktsgodis.

Påsken är oerhört viktig för godistillverkarna. Candyking kan trösta sig efter den havererade börsnoteringen med att bolaget i alla fall säljer 4000 ton godis under påskhelgen, bara i Sverige. En femtedel av försäljningen på en enda helg. Populärast hos Candykings lösviktsgodis Karamellkungen är stora colanappar, lysmelk och geléhallon. Även vingummi, bubblizz och punchpraliner finns med på topplistan.

Laddar…
Mer från Startsidan