Recension

Maintenance art works 1969–1980Ukeles konst från 70-talet helt samtida

Mierle Laderman Ukeles ”Touch sanitation” och Margaret Raspés ”The sadist beats the unquestionably innocent”.
Mierle Laderman Ukeles ”Touch sanitation” och Margaret Raspés ”The sadist beats the unquestionably innocent”. Foto: RONALD FELDMAN FINE ARTS, NEW YORK
Dan Backman, Dan
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Det finns skäl att ta sig till både Sundbyberg och Hökarängen nu när Marabouparken och Konsthall C för första gången i Sverige presenterar projekt av den feministiskt orienterade Mierle Laderman Ukeles. Den amerikanska konceptkonstnären, född 1939, debuterade mot slutet av 60-talet. Hon är fortfarande verksam – och kommer till Marabouparken i mars för en föreläsning – men de verk som visas är alla från 70-talet.

Som det ofta blir när konceptkonst och dagens undersökande konst ska visas ser det lite tomt ut i Marabouparkens stora sal. Ingenting på golvet och bara små svartvita fotografier och maskinskrivna A4-papper på väggarna. Allt prydligt inramat.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons