Varför är många väljare så arga?
Valrörelsens retorik verkar leva kvar hos många. Ilskan, oron och det höga tonläget dominerar. Men svenska folket förväntar sig lösningar och förbättringsvilja med lösningsorienterade politiker. För att kunna uppnå det måste den svartvita verklighetsbilden tonas ned, skriver Torbjörn Sjöström, vd för Novus.
Många känner att det har blivit en hårdare ton i medierna och den politiska debatten. Något som på många sätt började 2012 då flera saker sammanföll, finanskrisen påverkade Sverige, riskkapital och vinster blev en generellt infekterad fråga och mediernas fokus verkar snävats in, känslor och åsikter drar läsare, fakta fick samma tyngd som åsikter i debatten. Detta lade grunden för en valrörelse i känslans tecken och en kamp om verklighetsbilden. En majoritet av svenska folket såg ett Sverige som höll på att gå sönder, där problemen cementerades, Sveriges utveckling hade stagnerat, välfärdssystemet krackelerar, pengar saknas överallt, politikerna tävlade i ekonomiskt ansvarstagande och i målande problembeskrivningar.