Småföretagare twittrar inte
Småföretagare ägnar lite tid åt sociala medier. Detta trots att det är en grupp som skulle kunna tjäna mycket på att synas på Facebook och Twitter. – Man ser inte sambandet mellan webbnärvaro och affären, säger experten Brit Stakston.
Sociala medier är numera en självklar del i de flesta stora företags kommunikationsstrategier. Men för majoriteten av småföretagen är Facebook, Twitter och bloggar ännu outforskad mark. Endast 18,6 procent av småföretagarna använder Facebook i affärssyfte och blott 0,5 procent använder Twitter. Hela 81 procent använder inte sociala medier alls. Det visar en undersökning genomförd av programföretaget Visma Spcs. Företagets vd Rolf Dahlberg är inte förvånad över de låga siffrorna.
– För många småföretagare är arbetsdagen redan fylld av viktiga uppgifter som måste göras. Då lägger man inte tid och kraft på att lära sig använda sociala medier eller producera innehåll på exempelvis Facebook, säger han.