Konsten att sanera ett varumärke

Ett omfattande varumärkesarbete ska inte bara rentvå Carnegie från sin egen skandal, utan också förtydliga vad det nya Carnegie ska stå för ett år efter köpet av HQ Bank. Förtroendet från kunderna är i hög grad återupprättat, men allmänhetens bild måste putsas upp.

Uppdaterad
Publicerad
Carnegies marknadschef Rickard Buch och kommunikationschef Andreas Koch på 13:e våningen i lokalerna på Regeringsgatan, dit banken flyttade för två år sedan. ”Vi vill stå för modern kvalitet”, säger Andreas Koch. Återuppbyggnaden av varumärket har handlat om att rensa bort gammal företagskultur. En del av de gamla möblerna finns dock kvar i ett rum i de nya lokalerna.

Carnegies marknadschef Rickard Buch och kommunikationschef Andreas Koch på 13:e våningen i lokalerna på Regeringsgatan, dit banken flyttade för två år sedan. ”Vi vill stå för modern kvalitet”, säger Andreas Koch. Återuppbyggnaden av varumärket har handlat om att rensa bort gammal företagskultur. En del av de gamla möblerna finns dock kvar i ett rum i de nya lokalerna.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

I Carnegies egen historiebeskrivning benämns perioden 2007 till 2009 som ”prövningarnas år”. Då Carnegie hade drabbats av en rad allvarliga problem som uppstått och frodats i en företagskultur präglad av girighet, kortsiktiga vinstintressen och nepotism, och som sedermera gjorde att banken i slutet av 2008 förlorade sitt tillstånd.

Därefter kommer ”återuppbyggnad”, den fas där Carnegie och dess varumärke befinner sig just nu. Marknadschef Rickard Buch och kommunikationschef Andreas Koch tar emot på 13:e våningen i Carnegies två år gamla lokaler på Regeringsgatan för att berätta om bankens varumärkesresa.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons