14 rabattsajter fajtas om vinst
Rabattkuponger är en snabbt växande marknad med nya möjligheter för småföretag att annonsera lokalt på nätet. Medieföretag som Schibsted, Eniro och Facebook är inte sena att ta upp kampen om annonsörerna med pionjären Groupon, på en marknad som inom ett år väntas omsätta 1 miljard kronor i Sverige.
Svenskarnas hunger efter rabatter och bra erbjudanden när det gäller mat, nöjen och skönhetsbehandlingar verkar inte veta några gränser. Detta attraherar mängder av lokala annonsörer som lunchrestauranger, hotellkedjor och frisörsalonger till de nya så kallade kupongsajterna, för att kunna synas mot sina lokala kunder på nätet.
–Det finns ett väldigt stort intresse nu och vi hoppas så småningom kunna särredovisa denna nya annonsmarknad. Men idag vet vi bara att de totala investeringarna i lokalannonseringen på nätet uppgår till cirka 2 miljarder kronor, säger Tobias Hedström på Institutet för reklam och mediestatistik, IRM.