ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Satsa på svensk tågteknik

Svensk teknik för snabba tåg finns, men det alternativet diskuteras inte. I stället tycks politikerna vilja satsa på svindyr fransk teknik, skriver Roland Sundgren, tidigare riksdagsledamot för S och Clas Lundberg, tidigare utvecklingschef på Svenska Industritjänstemannaförbundet.

Publicerad

Åren strax efter månlandningen kunde amerikanarna dystert konstatera att de inte var lika skickliga att åka fort på sina egna järnvägsspår. Man spårade ur. Amtraks VD, Paul Reistrup, letade runt i världen efter snabba lok som inte spårade ur på hans elektrifierade höghastighetsbana mellan New York (Penn station) och Washington Central. Två länder kvalade in: Sverige och Frankrike. Fransmännen var genom sin TGV satsning ledande i Europa och skickade stolt över sina bästa höghastighetslok. Det skulle bli en lätt match. Det sexaxliga loket hade redan slagit världsrekordet på 315 km/tim på banan mellan Lyon och Paris. Men snart hade de både lyckats spåra ur och riva ner strömavtagaren vid försöken i USA.

Laddar…