Recension

HimmelenJazzighet förenar lappverk av klassiska impulser

Joakim Svenheden, violin och Valur Pálsson, kontrabas, stod för virtuosa soloinsater.
Joakim Svenheden, violin och Valur Pálsson, kontrabas, stod för virtuosa soloinsater. Foto: AN-OLAV WEDIN
Publicerad
Annons

Efter delarna ”Fastlandet” och ”Polarhavet” fullbordade Klas Torstensson sin orkestertrilogi ”A cycle of the North” (2007-2012) med ”Himmelen”. Stycket, sambeställt av Kungliga Filharmonikerna och Brabants Orkest i Eindhoven, uruppfördes av sistnämnda 2012, och har nu fått svenskt förstagångsframförande.

Torstensson hade tre konstverk i tankarna då han skrev ”Himmelen”; Anselm Kiefers ”Am Anfang” (I början), Gustave Dorés ”Himmelsstegen” och William Blakes ”Jacob’s ladder”. ”Am Anfang” visar en dyster havsutsikt med tunga moln och inrullande vågor, mot himlen reser sig en smal, ranglig stege.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons