Ökad e-handel utmaning för fastighetsägare
E-handelns framfart ställer tuffa krav på framtidens fastighetsägare. Behovet av butiksytor kommer minska inom en snar framtid, enligt en rapport från HUI. ”De fastighetsägare som inte anpassar sig kommer bli förlorare”, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI Research.
Sverige beskrivs som Nordens e-handelsmecka i HUI Researchs nya rapport. Som enda land i Norden lockar man i en större omfattning även kunder i grannländer till shopping. Utvecklingen går snabbt. Den svenska e-handeln omsätter idag drygt 30 miljarder, och det är kläder, elektronik och böcker som säljer bäst. Men sannolikt kommer allt fler sektorer inom detaljhandeln att satsa på nätet i takt med att vi shoppar mer hemma vid datorn.
Rapporten presenterar tre olika scenarier över e-handelns framtida tillväxt under de kommande fem till tio åren. Oavsett hur snabb tillväxten blir så kommer utvecklingen bli kännbar i detaljhandeln. Och det kommer påverka den fysiska handeln i köpcentrum och vid butiksgator. HUI förutspår att dagens stora butiksytor kommer att bytas ut till mindre showroom, som till stor del fokuserar på kundtjänst och varuutlämning. Visningsexemplar kan finnas i skylten, men det stora utbudet av varor kommer husera på internet. Det innebär att fastighetsägare som idag främst riktar in sig på att hyra ut butiksytor kommer behöva tänka om, menar Jonas Arnberg.