Jesper Olsson:Cages tystnad gav eko inom poesin

När John Cage komponerade drygt fyra minuter av tystnad 1952 fick det långtgående konsekvenser för den konceptuella konsten, som under 60-talet drog in språket i blickfånget. Idag är gränsen flytande mellan konst och konceptuell poesi.

Jesper Olsson
Publicerad
Annons

Precis i övergången mellan maj och juni i år hölls en konferens i Tucson, Arizona, nästan på gränsen till Mexiko, där flera av samtidens viktigaste engelskspråkiga poeter medverkade, som Caroline Bergvall, Charles Bernstein och Christian Bök. Konferensens ämne var ”Conceptual Poetics” (konceptuell ­poetik), med det garderande tillägget ”And Its Others”. För vad var det egentligen som stod på agendan? Antagligen var inte arrangörerna helt säkra på det. Till det yttre tycktes det handla om en terminologisk skvader, med ena ledet lånat från den samtida konstens förråd (”konceptuell”) och det andra uppenbarligen med hemortsrätt i litteraturen. I det avseendet pekade rubriken ut en estetisk övergångszon eller gränstrakt motsvarande den tid och plats där konferensen ägde rum. Passande, kan man tycka.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons