Miljötänk lyfte Siemens ur djup kris

Vinden har vänt. Siemens har kommit ur både sin egen mutskandal och finanskrisen med en ny strategisk inriktning, där miljöteknik är ett nytt fokusområde. –Vi lyckades inte bara rida ut stormen utan har kommit igenom krisen som ett både starkare, större och lönsammare företag, säger koncernchefen Peter Löscher till SvD Näringsliv.

Publicerad
”Vi ser tre, vad man skulle kunna kalla megatrender som vi tänker följa. Den första är klimatförändringar”, säger koncernchefen Peter Löscher som har påbörjat en satsning på ny, grön teknik på Siemens.

”Vi ser tre, vad man skulle kunna kalla megatrender som vi tänker följa. Den första är klimatförändringar”, säger koncernchefen Peter Löscher som har påbörjat en satsning på ny, grön teknik på Siemens.

Foto: UWE LEIN/AP
Annons

För tre år sedan var den tyska industrikoncernen Siemens i djup kris. Förutom gigantiska förluster skakades bolaget av en mutskandal som kostade både dåvarande koncernchef och styrelseordförande jobben.

Till ny koncernchef utsågs den relativt okände österrikaren Peter Löscher som fick som sin första arbetsuppgift att reda ut muthärvan som berörde nära 500 anställda. Utredningen visade att Siemens betalat omkring tolv miljarder kronor i mutor för att ro hem stora mobiltelekontrakt och det var ett starkt försvagat Siemens som ramlade in i finans- och industrikrisen hösten 2008.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons