Tunneleffekt – 60 år av t-banereklam
I höst är det 60 år sedan de första tågen började rulla mellan Slussen och Hökarängen. Sedan dess har antalet linjer blivit fler, precis som antalet resenärer. Något som också har förändrats är reklamen i tunnelbanan – från handmålade affischer till dagens välfyllda stationer och tåg som helt täcks av reklambudskap.
Tunnelbanan i Stockholm är stadens livsnerv. När den inte fungerar så kommer tusentals personer försent, till jobbet, till förskolan eller till middagen där hemma. När den fungerar och allt flyter så märks den knappt alls, ett nätverk för att ta sig snabbast och enklast från punkt a till punkt b. Samtidigt är tunnelbanan en viktig del i stadens identitet, precis som spårvagnarna i Göteborg eller de gula taxibilarna i New York.
Det sägs att det bästa sättet att se om någon är på tillfälligt besök i Stockholm inte bara är en fråga om vilken sida de står på i rulltrappan eller om de försöker tränga sig på tåget innan alla gått av, utan om de lägger tid på att titta på reklamen.