Recension
Rysk gangstersaga utan spänst och nerv
David Cronenberg fortsätter sitt utforskande av manskroppen. Viggo Mortensens ryska gangstertatueringar avslöjar vem han är, var han kommer ifrån och vilken klan han tillhör. Tyvärr håller inte detta maffiadrama i London hela vägen fram, skriver Hynek Pallas.
I Eastern Promises fortsätter David Cronenbergs långvariga fascination för människokroppen från filmerna A history of violence, Flugan, Shiver och Brood. Eastern Promises handlar om den ryska maffians skuggvärld i London som en brittisk sjuksköterska (Naomi Watts) hamnar i när hon söker efter släktingar till en kvinna som dött i barnasäng och lämnat en bebis efter sig.
Viggo Mortensen spelar filmens centrale karaktär, underhuggaren Nikolaj, men han är också regissörens filmiska palett och studieobjekt. Den danske skådespelaren har redan något av staty över sig när vi först får se honom i en stel rockabillyfrisyr, svarta solglasögon och ett ansikte som hugget i granit. När han kläs av och kroppens ryska fängelsetatueringar kommer fram är det tydligt att Nikolaj/Mortensen främst än en lekamen att laborera med, både för hans bossar och för filmskaparen.