TV 4 ber om ursäkt för okänsliga reklamavbrott

Nu backar TV 4 och lovar att inte gå in och bryta för reklam mitt under en låt eller en intervju. Vd Casten Almqvist förnekar att det finns nya riktlinjer som tillåter detta.

– Tvärtom, det här är helt oacceptabelt.

Harry Amster
Publicerad
Annons

Det var under Polarprisgalan som ett reklaminslag avbröt First Aid Kit mitt under deras hyllning till Paul Simon. Systrarna Klara och Johanna Söderberg kommenterade avbrottet av låten ”America” i SvD: ”De visste att låten var fyra minuter, det borde de kunna räkna till. Nu bröt de precis i den känsligaste delen, i klimax av sången. Det är inte okej.”

Nästa fadäs inträffade när ”Nyhetsmorgons” Peter Jihde ringde upp guldmedaljören Anna-Carin Ahlquist och precis när pingisstjärnan skulle svara på en fråga avbröts sändningen av reklam. I en krönika tog jag upp TV 4:s nya policy att inte avvakta till ett lämpligt ställe att bryta in med reklam, utan bara hugga in mitt i en låt eller en fråga. Många är ju redan upprörda över de otaliga avbrotten i en långfilm.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons