Oneplus vill bli en global storspelare
Konkurrensen är redan benhård och det är svårt för nya tillverkare att slå sig in på mobilmarknaden. Men nystartade kinesiska Oneplus gör ett försök. I dag lanseras företagets första telefon och tillverkaren har höga förhoppningar på sitt koncept där hög prestanda, lågt pris och försäljning över nätet är några av grundbultarna.
Oneplus historia började så sent som i december förra året när Pete Lau lämnade posten som vice-vd på kinesiska elektroniktillverkaren Oppo för att starta eget. På Oppo hade han bland annat varit med och byggt upp företagets tillverkning av Bluray-spelare. Nu använder han erfarenheten från att ha byggt upp en framgångsrik hårdvarutillverkning till att bygga ett nytt bolag med höga förhoppningar.
Den första telefonen som presenteras i dag, onsdag, har fått det något putslustiga namnet One (Oneplus One, ”Ettplus Ett” på svenska). Dessutom är det samma namn som HTC haft på sin flaggskeppsmodell sedan förra året och samma namn som dessutom delas med den senaste versionen av Microsofts spelkonsol Xbox.