Recension

En ärlig aristokrats reaktion på livetEn ärlig aristokrats reaktion på livet

Dardel-utställning på Moderna.
Dardel-utställning på Moderna. Foto: MODERNA MUSEET / ÅSA LUNDÉN
Joanna Persman
Publicerad
Annons

Det börjar i en dramatisk svärta. Ingången till Moderna museets sommarutställning leder genom den dunkla scenbilden till dansverket ”Dårhuset”. Nils Dardel (1888-1943) skapade denna scenografi för Svenska Balettens första säsong i Paris 1920. Några steg längre in i rummen skingras mörkret. Psykedeliska färger exploderar både i Dardels måleri och på väggarna, som denna gång är knallgula, illgröna och mörklila. Utställningsscenografin är därmed passande nog lika teatral som Dardels verk. Stundom försvinner dock bilderna i dessa starka färgmonoliter.

Dardels konst förtjänar denna gedigna, stiliga presentation. Det förhöll sig annorlunda i hans samtid. Konstnärens extravaganta liv provocerade förmodligen mer än hans formspråk, som växlade mellan modernismens skiftande uttryck. Dardel kunde måla, även om han i sin iver presterande en del krafsiga skapelser. Smala, androgyna ynglingar med mandelformade ansikten, dansande apor och clowner befolkar hans bilder. Hjärtan brister och cocktailpartyt pågår. Dardels konst är som en livfull föreställning bortom verklighetens trista vardag. Detta förmedlar de drygt 100 målningar, teckningar och skisser som visas på Moderna.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons