Tågmonopol fram till 2040
Statens avtal med Arlanda Express ger bolaget monopol på tågtrafiken mellan Arlanda och Stockholm ända till 2040. SL vill trafikera sträckan från 2012 men skulle då behöva hyra spåren av ett riskkapitalbolag i Luxemburg.
När riksdagen 1993 lade grunderna för Arlanda Express gavs bolaget monopol på tågtrafiken mellan Arlanda och Stockholm fram till 2040. Men trots att den svenska järnvägen avregleras i slutet av året, så får Arlanda Express behålla denna ensamrätt. Avtalet innebär också att bolaget helt förfogar över tågstationerna på Arlanda.
Arlandabanan finansierades ursprungligen av ett konsortium, bestående av bland andra NCC, brittiska Alstom och Vattenfall. Staten sköt till 850 miljoner kronor i direkta bidrag, samt ytterligare 1 miljard i ett räntefritt lån. Lånet har hittills kostat skattebetalarna 781 miljoner kronor i uteblivna ränteintäkter. När banan stod färdig skänktes den till staten, som i dag är anläggningens formella ägare. Som kompensation fick konsortiet ensamrätt på banan under en 40-årsperiod.