Mediebolagen på jakt efter nya affärsmodeller

I spåren av en annonskris som vänt upp och ner på den globala medieindustrin jagar tidningsbolagen nya intäkter. En lösning som debatterats hett i sommar är att ta betalt för delar av innehållet på sajterna. En affärsmodell som ratas av läsarna, men som kan bli nödvändig för medieföretagens överlevnad.

Publicerad
Annons

Reklamfritt innehåll, djuplodade reportage och artiklar med högre kvalitet är exempel på digitalt nyhetsmaterial som svenska folket kan tänka sig att betala för. Men trots att det blir vanligare att vi köper produkter som musik och mobilapplikationer på nätet, är nyheter något som de flesta förväntar sig ska fortsätta att vara gratis.

Dessvärre har lågkonjunkturen, som skett parallellt med strukturella förändringar där mediekonsumtionen förflyttats till nätet, skakat om hela medieindustrin – något som i slutänden drabbar läsarna.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons