Klarna-chefens mål: ”Ha drag under galoscherna”

Klarnas vd  Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Foto: Emma-Sofia Olsson

E-handeln har blomstrat under pandemin. Och Klarna har slagit mynt. Vd:n Sebastian Siemiatkowski ser flera stora och permanenta förändringar i vår livsstil. ”Inget ont som inte har något gott med sig”.

Uppdaterad
Publicerad
E-handeln har blomstrat under pandemin.

E-handeln har blomstrat under pandemin.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Helåret 2020 ökade rörelseintäkterna med 40 procent och nådde 10 miljarder kronor.

Helåret 2020 ökade rörelseintäkterna med 40 procent och nådde 10 miljarder kronor.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Som den utpräglade entreprenörsjäl han är, ser Sebastian Siemiatkowski möjligheter i förändring.

Som den utpräglade entreprenörsjäl han är, ser Sebastian Siemiatkowski möjligheter i förändring.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Annons
SvD Affärsbragd 2021 – rösta här! | SvDsvd.se

Som för alla andra har coronakrisen satt tonen för Klarna under det senaste dryga året. Utan att på något sätt förringa pandemins allvar och fruktansvärda effekter, kan vd:n och grundaren Sebastian Siemiatkowski konstatera att krisen för Klarnas del också inneburit accelererad tillväxt.

Helåret 2020 ökade rörelseintäkterna med 40 procent och nådde 10 miljarder kronor.

– Folk handlar mer på nätet och till stor del tillhandahåller vi våra tjänster inom näthandel. Det råkade hända parallellt med att vår amerikanska affär ökade väldigt kraftigt. På det sättet är det rätt roligt just nu. Vi växer snabbt i massa länder och lanserar nya produkter.

Som den utpräglade entreprenörsjäl han är, ser Sebastian Siemiatkowski möjligheter i förändring. Som att hindren att resa snarare höjer än sänker tempot för Klarna. ”Inget ont som inte har något gott med sig”, som han säger under intervjun som görs i samband med nomineringen till SvD Affärsbragd 2021.

Annons
Annons
E-handeln har blomstrat under pandemin.

E-handeln har blomstrat under pandemin.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Helåret 2020 ökade rörelseintäkterna med 40 procent och nådde 10 miljarder kronor.

Helåret 2020 ökade rörelseintäkterna med 40 procent och nådde 10 miljarder kronor.

Foto: Emma-Sofia Olsson

– Om jag förut skulle åka till USA, då hann jag kanske med ett eller två möten på en dag. Där emellan satt jag fast på någon flygplats i mellanvästern. Via Zoom kan jag nu tala med tio handlare på en dag. Krisen har gjort att världen kommit närmare. Jag tror definitivt flyget kommer att minska också efter pandemin, vilket är positivt för miljön och klimatet.

1/2
E-handeln har blomstrat under pandemin.

E-handeln har blomstrat under pandemin.

Foto: Emma-Sofia Olsson
2/2
Helåret 2020 ökade rörelseintäkterna med 40 procent och nådde 10 miljarder kronor.

Helåret 2020 ökade rörelseintäkterna med 40 procent och nådde 10 miljarder kronor.

Foto: Emma-Sofia Olsson

Under pandemins inledning började Sebastian Siemiatkowski hålla i digitala kvartslånga möten för samtliga anställda. Rubricerade som ”What’s Cooking”, informerade han om bolagets åtgärder och vad som pågick. När det var som mest nervöst i början av krisen hölls mötet varje eller varannan dag. Samtidigt försökte Sebastian Siemiatkowski undvika att dras med i någon form av allmän panikstämning.

– Det kan i sådana situationer vara bra att backa och försöka tänka själv, och inte fatta snabba beslut innan vi vet att det är 100 procent rätt sak att göra. Jag tror att det är viktigt att vara stabil. Att vara kaptenen som står och håller fast vid rodret när det blåser. Vänta in och läsa in läget.

Klarna är med alla mått mätt ett stort bolag. Att behålla entreprenörsandan är något Sebastian Siemiatkowski och ledningsgruppen arbetat mycket med.

– Jag var väldigt frustrerad runt år 2015. Vi saktade ned, vi tappade närheten till kunden, det blev kontorspolitik, sitta och diskutera strategier utan så mycket effekt.

Arbetet har fungerat, säger han.

– Jag är jättestolt över att vi har lyckats. Det har varit väldigt svårt men väldigt kul och märks verkligen internt. Utifrån kommer alltid folk att vara fokuserade på lönsamhet, siffror, pressreleaser, produktlanseringar, vad det må vara. För mig handlar det mycket mer om att titta vad som händer internt. Är det drag under galoscherna eller inte? säger Sebastian Siemiatkowski.

Annons
Annons
Som den utpräglade entreprenörsjäl han är, ser Sebastian Siemiatkowski möjligheter i förändring.

Som den utpräglade entreprenörsjäl han är, ser Sebastian Siemiatkowski möjligheter i förändring.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Som den utpräglade entreprenörsjäl han är, ser Sebastian Siemiatkowski möjligheter i förändring. Foto: Emma-Sofia Olsson

De flesta organisationer är uppbyggda på ett sätt som gör att vd och ledningsgrupp ska kunna förstå vad som händer. Organisationen misslyckas därmed med att bli begriplig för dem som faktiskt ska göra jobbet, anser Sebastian Siemiatkowski. Lösningen hos Klarna har bland annat varit att bygga team som har mycket tydliga fokusområden.

– Våra analytiker, programmerare, marknadsförare, vad det må vara, måste förstå vad deras roll är. Varför det är viktigt att just de dyker upp på morgonen? Det är det absolut viktigaste, säger han och fortsätter:

– Konsekvensen är att det blir ganska komplext för chefer och ledning. Då kan man helt plötsligt inte organisera allt så där fint i sina boxar. Det är därför våra chefer har lite högre lön, för att det ska löna sig att orka med den komplexiteten.

För inte mindre än tredje gången är Klarna nominerat till SvD Affärsbragd. Varför ska läsarna rösta på er i år?

– För att vi aldrig ger upp och för att vi fortsätter att försöka förbättra finansbranschen och göra något vettigt och bra. Och för att man förhoppningsvis ser att vi lyssnar och tar till oss när vi gör saker dåligt, förändrar dem och jobbar på att göra saker bättre.

SvD Affärsbragd 2021 – rösta här! | SvDsvd.se
Annons
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons