RecensionNy musik

Festen på GärdetSå lät svensk progg – innan den stelnade

Foto: Erik Karlsson

Festen på Gärdet var en kulturhistorisk händelse då proggens spretiga förgreningar samlades under ett par dagar. Stundtals låter det amatöristiskt och ofärdigt – men ibland är känslan viktigare än tekniken.

Publicerad
”Festen på Gärdet”.

”Festen på Gärdet”.

Erik Karlsson
Foto: Erik Karlsson
Erik Karlsson
Foto: Erik Karlsson
Erik Karlsson
Foto: Erik Karlsson
Erik Karlsson
Foto: Erik Karlsson
Erik Karlsson
Foto: Erik Karlsson
Träd, gräs och stenar, fr v Torbjörn Abelli, Bo Anders Persson, Thomas Mera Gartz. Utanför bilden finns Jakob Sjöholm.

Träd, gräs och stenar, fr v Torbjörn Abelli, Bo Anders Persson, Thomas Mera Gartz. Utanför bilden finns Jakob Sjöholm.

Foto: Dan Backman
Tore Berger, Torkel Rasmusson, Marie Selander och Kjell Westling i en tillfällig konstellation på Gärdesfesten

Tore Berger, Torkel Rasmusson, Marie Selander och Kjell Westling i en tillfällig konstellation på Gärdesfesten

Foto: Erik Karlsson
Erik Karlsson
Foto: Erik Karlsson
Annons

"Festen på Gärdet" här till de vinyler från proggtiden som i dag betingar höga summor. När det släpptes 1971 såldes dubbelalbumet för priset av en enkel-lp men i dag får man betala uppåt tusenlappen för ett begagnat exemplar av god kvalitet.

Albumet har aldrig släppts på cd och finns inte på några strömningstjänster så när det nu femtioårsjubilerar i en begränsad upplaga – enbart som lp – är det alltså en kulturhistorisk händelse.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons