Vin på burk spås bli hållbar trend

Burkvinstrenden uppstod i USA i början av 00-talet.
Burkvinstrenden uppstod i USA i början av 00-talet. Foto: Linda Pérez

För några år sedan var burkvin knappast något som roade vinälskare. Men nu frodas en ny syn på saken. SvD Mat&dryck spanar in burkvinernas mest hängivna aktörer.

Linda Pérez
Publicerad
Annons

Rosendal Garden Party, sommaren 2022. Rapstjärnan Tyler, the Creator står på scenen och öser ut tunga beats över en entusiastisk publik. Det råder festivalyra och somliga hänger i baren där Philip Marthinsen och Pontus Lindqvist – medgrundarna av burkvinsvarumärket Djuce Wines – langar ut knastertorr riesling och sval gamay på burk. Vinerna är välgjorda och tas entusiastiskt emot av en till synes medveten publik.

I samma veva som Rosendal Garden Party bjöd in till en radda omsusade konsertkvällar lanserade Djuce Wines sina första burkviner på Systembolaget. Idén var tydlig – vin på burk ska bli en del av framtiden genom att stå för kvalitetsvin i snygga och hållbara förpackningar.

Med glimten i ögat kallar de burkarna för klimathjältar och förklarar att det här är ett stort kliv framåt i dryckesbranschens hållbarhetsarbete. I vinets långa produktionskedja är det nämligen just förpackningen som har störst klimatpåverkan och glasflaskan är värst, både vad gäller tillverkningsprocessen, återvinningen och de tunga transporterna.

Annons
Annons
Djuce Wines grundare Philip Marthinsen och Pontus Lindqvist vill att vin på burk ska bli en del av framtiden. Foto: Djuce Wines

– Ska vi göra en miljömässig förändring så är vi många som måste ställa om. Jag och mina medgrundare var eniga från början om att gör vi det här, så gör vi det stort och satsar globalt. Det ska vara lätt och attraktivt att välja rätt och vi jobbar förstås uteslutande med kvalitetsviner som är goda och schysst producerade, förklarar Philip Marthinsen medan han fyller ishinken med prunkande burkar. Han lägger till;

– Djuce bygger på ett helhetstänk där det innovativa och visuella också är en viktig del. Därför är burkarna som små konstverk i sig. Genom att pryda förpackningarna med modern konst blir burkarna ett konstgalleri som kan nå ut över stora delar av världen.

Åsikterna kring burkviner har varit många och stundom kritiska. Som alltid när något är nytt och utmanande. Men sanningen är att allt fler toppsommelierer och vinskribenter lovordar vinerna. Dessutom tickar försäljningen stadigt uppåt. Mellan januari och september förra året dubblade Systembolaget försäljningen från 28 000 liter till 59 000 liter. Även om det fortfarande rör sig om en förhållandevis liten omsättning, så är ökningstakten stor.

– Det finns alltid en liten barriär när något är nytt, men nu bekräftar vindrickare världen över att vin på burk är helt rätt och att det här rör sig om viner som kan ge fantastiska vinupplevelser. Utmaningen nu är att hitta välrenommerade vinproducenter som har förtroende att låta oss tappa vinet, berättar Pontus Lindqvist som är sommelier och produktansvarig på Djuce Wines.

Annons
Annons
I dagsläget har Systembolaget runt 60 olika burkviner i sitt sortiment. Foto: Djuce Wines

Hur pass mycket bättre är det då att välja burk framför glasflaska? Enligt en undersökning som gjorts av finska Alko i samarbete med bland annat Systembolaget så ger tillverkningen av en aluminiumburk omkring 79 procent lägre koldioxidutsläpp jämfört med en normaltung glasflaska. Jämfört med flaskan är burken dessutom betydligt lättare att transportera och 100% återvinningsbar.
En till som var tidig med att – ur miljösynpunkt – tappa välgjort vin i alternativa förpackningar är Ida Sundqvist, grundare av vinimporten Dryckesbutiken. Hon lanserade ett bubbligt naturvin på burk i juni 2021. Succén var given.

– De flesta är glada över något medvetet och nytt. Lika glada är våra producenter som arbetar för att minska klimatavtrycket. Idén med alternativa förpackningar är inte att ta bort glasflaskan helt och hållet, utan att hitta ett miljövänligare alternativ till de viner som vanligen konsumeras ett par månader efter att de lämnat producenten. Det finns ingen mening med att tappa alla typer av viner på flaska, här måste vi bli bättre på att anpassa oss, förklarar hon.

Burkvinstrenden uppstod i USA i början av 00-talet. Foto: Linda Pérez
Annons
Annons

Sett till den internationella marknaden så är burkvinerna på god väg även där. Föregångslandet är USA. Erica Landin-Löfving, hållbarhetschef på Vintage Wine Estates, berättar;

– Det har funnits en burkvinstrend i USA ett bra tag, men det är först under de senaste åren som en ny våg med naturviner på burk dragit in. De attraherar en medveten målgrupp som tidigare valt bort vin till förmån för modernare drycker, som till exempel ’hard kombucha’, ’hard selzer’ eller andra drycker med tillsatt sprit. I deras sammanhang är naturviner på burk helt rätt.

Tror du att burkvinstrenden är här för att stanna?

– Om jag får spekulera säger jag att det här är en långvarig trend. Aluminiumburken är ett svårslaget alternativ i hållbarhetsväg och när den nu fylls med kvalitetsvin blir det hela ännu bättre. Att vin tappas i ett mindre format är också en fördel med tanke på att vi kan prova flera olika burkar och då utforska fler stilar och upptäcka små spännande producenter, menar Erica Landin-Löfving.

Till Sverige kom de första vinburkarna för ett par år sedan och i skrivande stund finns det 60 olika i Systembolagets sortiment. Kvaliteten på innehållet är varierande, så det är värt att titta extra på avsändaren. Djuce, Dryckesbutiken och göteborgsvineriet Wine Mechnics hör till dem som står för burkvin med kvalitativt innehåll. Och fler lär det bli.

Annons
Annons
Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons