Margaretha Thomson:Konsten att få ögonkontakt med en renässansmänniska

Besökare på The Metropolitan Museum of Art beskådar Bronzinos ”Porträtt av ung man med bok”.
Besökare på The Metropolitan Museum of Art beskådar Bronzinos ”Porträtt av ung man med bok”. Foto: John Angelillo/Alamy

Magin att ett ansikte i en målning verkar se tillbaka på oss betraktare, den effekten märks i många renässansporträtt – men inte ofta i Florens under Cosimo I. Varför är de porträtterades blickar så undvikande under denna tid?

Margaretha Thomson
Publicerad
Annons

Det här är en text om bilder av människor från en epok i renässansens konst, sedd genom en katalog från The Metropolitan Museum of Art – ”The Medici: Portraits and politics, 1512–1570”, en utställning som visades i New York i höstas. Genom reproduktionernas bildflöde uppfattar jag originalens egenheter. Trycksidorna, i stället för blicken mot original, är ett raster, men det kan tolkas. Bilderna får historisk betydelse, men det är de stumma alltjämt pågående uttrycken jag ser – ansikten som inte ”berättar”.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons