SVT klipper om Rysslands­dokumentär

SVT-dokumentären "Putin, Ryssland och världen" innehåller ett felaktigt påstående. Pressbild.
SVT-dokumentären "Putin, Ryssland och världen" innehåller ett felaktigt påstående. Pressbild. Foto: Frederic Tonolli

SVT klipper om dokumentären ”Putin, Ryssland och världen” eftersom den innehåller faktafel om Natos utvidgning, skriver Näringslivets Medieinstitut. Filmen visades under vinjetten ”Dokument utifrån”.

TT
Publicerad
Annons

I inledningen av ”Putin, Ryssland och världen” säger Dmitrij Muratov, chefredaktör på tidningen Novaja Gazeta, att Nato givit ett löfte till tidigare presidenten i Sovjetunionen, Michail Gorbatjov, att länder i ryskt närområde inte skulle kunna bli medlemmar i Nato. Ett löfte som aldrig yttrades, enligt Gorbatjov i en intervju med Russia Beyond 2014.

I dokumentären säger speakerrösten att Ryssland ”känner sig omringat” när fler och fler länder i närområdet ansluter till Nato. Det påpekas inte att det är medlemsländerna själva som begär medlemskap.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons