Recension

PublikenLorcas framtidspjäs blir livlig teaterfest

Publicerad
Annons

När Lorca skrev Publiken under det tidiga 1930-talet, konstaterade han för sina vänner att det var en pjäs för framtiden. Teatern var ännu inte mogen för hans vilda surrealism och homoerotiska kärlek. Nu prövar Suzanne Osten att tämja pjäsen för att se om publiken i Göteborg tål den. I centrum för experimentet står frågan om vad vi ska ha teatern till.

Under ordens och scenbildernas drömlandskap finns en handling: I en prolog talar en regissör och en dramaturg om en teater som bryter ned gränsen mellan liv och föreställning utan skyddsräcken, kropp mot kropp med publiken. Regissören får besök av tre män som vill övertala honom att göra en annan sorts teater än de shakespeareska gravkammare han ägnar sig åt. De vill ha en teater under sanden, nakna drifter på liv och död istället för realism och konventionernas maskspel. Regissörens kärlek till en annan man tränger sig in och impregnerar arbetet.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons