Skattemiljoner från EU till kampanj för fläskkött

Foto: Meli Petersson Ellafi/TT

26,9 miljoner kronor. Så mycket EU-medel betalas ut till en kampanj som ska få unga svenskar att äta mer fläskkött.

Pengarna har bland annat gått till att värva några av Sveriges största mat-influencers.

Uppdaterad
Publicerad
Annons

Bakom kampanjen står branschorganisationen Svenskt kött och dess danska motsvarighet Landbrug & Fødevarer. Under namnen ”Gilla gris” i Sverige, och ”Glad før gris” i Danmark riktar man sig mot en målgrupp mellan 18 och 29 år. De äter nämligen inte lika mycket fläskkött som äldre personer.

Budgeten för kampanjen, som påbörjades i juni och ska pågå under tre år, är drygt 33 miljoner kronor. 80 procent av pengarna, 26,7 miljoner kronor, kommer från EU:s myndighet för jordbruk, mat och konsumentfrågor, Chafea. Hos Chafea finns en pott med pengar som företag inom unionen varje år kan söka för att marknadsföra sig.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons