Ny generation styr över anrik tidning

BLANDAREN Ett säkert tecken på julhandeln är de gapiga män i KTH-overaller som säljer Blandaren på Stockholms gator. Den snart 150 år gamla humortidningen har dock närmare till dadaism än till teknolog­jargong och görs idag främst av kvinnliga arkitekt- och konststudenter. I helgen släpps Blandaren 2010.

Erik Augustin Palm
Publicerad
Annons

Ett av de mest iögonfallande båsen på årets bokmässa i Göteborg tillhörde den anrika men mässdebuterande tidningen Blandaren. Framför en spräcklig vägg av klassiska Blandaren-omslag sågs redaktörerna Anja Knudsen, Nora Yous och Ceridwen Roberts gestikulera vilt och utropa slogans som ”Blandaren räcker längre än din partner”, med en ohejdad entusiasm. Som följd gick de med vinst för första gången på länge. Det är dock KTH-lustigkurrarna under julhandeln som är tidningens säkraste inkomstkälla. I helgen börjar försäljningen av Blandaren 2010.

–Vi skulle inte överleva utan vår storsäljare i overall, säger Nora Yous.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons