Stenåldersreflexer styr bilköparna

Lukten av trä och läder i kupén. Det dova klicket när du stänger bildörren. Allt på en ny bil är designat för att imponera på dig. Gränsen är suddig mellan vad som är kvalitet och vad som är manipulation av våra lustkänslor.

Thomas Heldmark
Publicerad
Annons

Design har blivit biltillverkarnas främsta konkurrens- medel - eller feature som man i branschen kallar allt som ska appellera till våra känslor snarare än till vårt förnuft.
manipulativ design Lukten av trä och läder i kupén. Det dova klicket när du stänger bildörren. Allt på en ny bil är designat för att imponera på dig. Gränsen är suddig mellan vad som är kvalitet och vad som är manipulation av våra lustkänslor.

Det mest påtagliga exemplet är de lågprofilerade däcken med tunn gummibeläggning. De är sämre än vanliga däck på så gott som alla punkter. De vattenplanar lättare, de ger en skakigare, bullrigare och mer bränslekrävande körning. Trots detta sitter de på de flesta nybilar. Många bilägare hostar gärna upp 20 000 kronor eller mer för dessa tunna däck. Varför?

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons